Jag dööör... Så gott var det :)

En kväll under min månad i Gbg, var jag hemma hos Emelie (som jag pluggade matte med) och hennes kille Per. Förutom en fantastiskt trevlig kväll (vissa kvittar det om man aldrig träffar eller pratar med, har massor av tjöt när man väl ses ändå :) ) blev jag bjuden på kanongod mat... Var tvungen att testa själv när jag kom hem. Hoppas jag inte skändat ditt recept för mkt nu Emelie, men här kommer iaf min version :)

Woka eller fräs i panna klyftade potatisar, morotsstavar och blomkålsbuketter (eller vad du vill), tills de blir mjuka, men ändå med lite motstånd kvar... Tar ganska lång tid. Krydda under tiden med Indisk kryddblandning, Garam masala, koriander, gurkmeja, salt och peppar, tills du tycker att det smakar bra...

Gör en raita på youghurt, mynta och vitlök, eller gör som jag & köp en raita-påse, där du bara blandar med youghurt... :). Jättegott vilket som...

Hos Emelie fick jag marinerad kyckling som grillades i ugnen, vilket var kanongott... När jag gjorde hemma hade jag bara lax i frysen och kryddade då efter ett recept på karibisk lax, som jag också fått av Emelie för länge sen... Då tar du...

Valfritt antal laxfiléer och lägger i en ugnsfast form och kryddar med... Kryddpeppar, piri piri (eller nåt annat lite hett), paprikapulver, torkad ingefära, råsocker, flingsalt och några droppar mörk rom... Kör i ugnen i 200 grader ca en kvart...

Resultatet blir det här...


Kommentarer
Postat av: Maloo

Mmmmmmmmmmmm....låter görgött även för en GI,are. Och det enda ickeGi borde väl vara potätera och dom kan man ju byta ut. Så när blir jag bjuden?

2009-12-06 @ 11:41:16
URL: http://malooskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0