Chokladtryffelkaka

Hade besök idag av Ingrid, Leif & Mattis... Gjorde en liten chokladtryffelkaka som jag såg på "Halv åtta hos mig" för ett tag sen... Mäktig men illa god. Superenkel att göra dessutom....





0.5 0.5 paket digistivekex
 100 g smör

Fyllning
300 300 g mörk choklad
300 300 g vit choklad
4 4 dl vispgrädde
1.5 1.5 dl socker
50 50 g smör
0.5 0.5 st röd chilifrukt
mörk rom


Gör så här

1. Smält smöret. Mixa digistivekexen och fyll sakta på med det smälta smöret tills blandningen börjar hålla ihop. Tryck ut massan i en form, ca 24 cm i diameter.

2. Koka upp 2,5 dl grädde och 1,25 dl socker samt den hackade chilifrukten. Ta av kastrullen från plattan. Dela den mörka chokladen i bitar och rör ner den i grädden. Rör tills chokladen har smält. Tillsätt 30 g rumstempererat smör och rör tills även det smält. Smaksätt med några skvättar rom. Slå upp smeten över digistivebotten och ställ därefter pajen i kylen och låt det mörka chokladlagret stelna.

3. Koka upp 1,5 dl grädde och 0,25 dl socker. Ta av kastrullen från plattan. Dela den vita chokladen i bitar och rör ner den i grädden. Rör tills chokladen har smält. Tillsätt 20 g rumstempererat smör och rör tills även det smält. Smaksätt med några skvättar rom och slå upp smeten över det mörka chokladlagret. Ställ pajen i kylen och låt den stelna. Ta fram pajen 10 minuter före servering. Servera med passionsfrukt.



 

Kommentarer
Postat av: Hellman

Oh shit vad god den såg ut...

2010-06-21 @ 18:49:24
Postat av: Amci

denna kakan är mäktig! Jag brukar göra den ofta, min man gillar den. Jag har ändrat lite i receptet men den e fortfarande lika god=)

2011-06-29 @ 11:45:40
URL: http://amchiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0