Godaste fisksoppan

Hittade ett fantastiskt gott recept på fisksoppa med fänkål och saffran i idag... Måste bara dela med mig....

Fisksoppa med saffran & fänkål

Antal portioner: 4

Ingredienser

 3 st schalottenlökar , finhackade
 3 st vitlöksklyftor, finhackade
 2 msk olivolja
 1 st fänkål, hackade
 1 st morot, hackad
 1 st röd paprika, hackade
 0.5 st zucchini, hackade
 1 liter vatten
 3 st fiskbuljongtärningar
 1 tsk timjan
 1 burk hela tomater, hackade
 1 kuvert saffran
 2 dl torrt vitt vin
 3 msk tomatpuré
 3 dl grädde
 600 g blandade fiskar efter tycke och plånbok (i kuber)
 200 g skalade räkor
salt, tabasco

1. Fräs lök, vitlök och saffran i olivoljan i några minuter, tillsätt sedan fänkål, morot, paprikan och zucchini. Låt allt fräsa ännu någon minut.

2. Tillsätt sedan vattnet, tomaterna, tomatpurén,  vinet och fiskbuljongtärningarna och timjan. låt koka försiktigt i 15 minuter, häll i grädden på slutet och smaka av med salt och tabasco. Lägg i fisken någon minut. Servera i djupa tallrikar & toppa med räkor och vitlökscréme fraiche

 



P.s 1 Ser lite blaskigt ut, men allt det göttiga sjönk till botten

P.s 2 Jag tog tre tallrikar, så god var den :)


Kommentarer
Postat av: Sofia

Hm, det var så mycket ingredienser så jag orkade inte läsa. Men kanske när jag får ett nytt kök. Då har jag plats på bänkarna för massa massa ingredienser ;)

Bilden ser dock extremt god ut!

2010-05-28 @ 21:25:44
Postat av: Jessie

Åh.. Det är bara sånt man har hemma... I alla fall i nya kök :) Ne, vet att det är lite mycket grejer, men jag hade inte morot & bara en sorts fisk. Gul lök går lika bra.... Den är iaf värd att prova... Sketgo :)

2010-05-31 @ 21:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0