Polen

Har som sagt varit i Polen på lite semster i några dagar... Har faktiskt varit just semester för mig & cK.. Farmor och farfar har tagit hand om Bluppen hela tiden.. Har bara fått låna honom när det har varit dags att dra hem till hotellet på kvällarna för att sova... ock knappt ens då... :)  Var lite lagom med en fyra dagar lång visit såhär första gången Elliot var på resande fot (bortsett natten i Smögen då ), visste ju inte om det skulle gå bra eller om det skulle va lite kinkigt, men Elliot höll som vanligt ställningarna & vi fattade att han ÄLSKAR Polen.. Eller i alla fall farmor & farfars KABE, som han sett mest av på resan...

Växlande väder gjorde att vi bara tillbringat ett par timmar på playan. Annars har semstern beståt av kortspel, mat, kortspel, minigolf, mat, kortspel, promenader, gofry och kortspel...

Jag & Bluppen på färjan

Elliot fick egen hyttnyckel

Första maten på favvostället

Käkar med Kenny & Charlotte

Bluppen tar igen sig på hotellet

Jag & Elliot på rastaurang i Sopot

Kortspel i husvagnen

Minigolf... cK vann & jag kom tvåa

En gofry

cK på playan

Mat på Donken i Karlskron på vägen hem... Alla mätta & nöjda för att klara den låånga resan hem till Ö-lösa

Tack för den här gången Polen :)

Ha tålamod...

Kommer såklart lite pics från Polen, men jag hittar inte kameran... Och just nu måste jag dessutom prioritera vinbären så de inte förgås

Tebax

Har varit i Polen fyra nätter... Om ni har undrat :)

Kärlek på Lindåsen

En liten trip till Lugnås

Igår tog jag och Elliot en liten roadtrip till Lugnås för att hälsa på Carina & Helena i Helenas stuga.  Efter att asfalt övergått i grusväg och grusväg övergått i gräsväg och gräsvägen smalnat av i en liten stig så var vi framme... Passade en människa vars enda (nästan :) ) krav här i livet är lite lugn och ro, för fridfullt var just vad det var där i urskogarna... Eftersom det inte fanns rinnande vatten inomhus passade Elliot på att bajja två gånger under den ett par timmar långa vistelsen... En av gångerna rejält... Tur att det finns våtservetter...

Carina bjöd på fantastiskt god hallonpaj med recept hämtat ur "Två systrars söta"... Har faktiskt aldrig smakat så god... Tydligen vildhallonen de varit till skogs & plockat som var så outstanding i smaken... Jag vill ha vildhallon i min trädgård :)

Helena tränar lite

Efter två portioner paj, många koppar kaffe och mycket babbel packade jag och Bluppen in oss i bilen, tog stigen som övergick i gräsväg, vidare på grusväg som sedemera övergick i asfalt tillbaka till civilisationen...

Tack Carina, Helena och inte att förglömma mormor Inga som också var där, för en trevlig förmiddag...

På eftermiddagen fick jag besök på Lindåsen av mamma och Lina, som ville komma och fika cupcakes de hoppades på skulle finnas kvar sen Hellmans besök. Där gick de tyvärr bet. Kan inte ha sötsaker hemma då jag har troll i huvudet som säger åt mig att äta tills det tar slut... Så jag hade skickat med cupcaksen hem till Hellmans kids... Fick då helt sonika ställa mig och fixa nya till mor & syster... Alla fick dekorera sin egen...

Linas K-vif märke längs ner till vänster, över den mammas "gubbe" och över det cK´s saab-märke. Min sol och blomma och Linas halvgjorda K-vif märke... Fula men goda...

Kvällen spenderades sedan i trädgården där mamma hjälpte mig att skörda lite vinbär.... Har typ hela frysen full med skörd nu... & då har jag inte lastat in varken äpplen eller plommon än... Hur ska detta gå.. Inget skola förfaras, som det står i bergspredikan... :)

Ja vill ha husvagn!!! NU!!!

Jag, cK och Bluppen drog in till stan i måndags kväll och träffade Anna och Rick för att äta lite gott på Krog & Kompani... Bluppen var så snäll och knoppade sig igenom hela middagen... Skönt för mammi och pappi att få käka en hel middag utan avbrott :) Jag & cK tog varsin burgare... Riktigt goda där.. Något att rekommendera. Hyggliga priser har de också.  När vi åkte hem stannade vi till på campingen i stan och gick omkring och var avundsjuka respektive hånade de olika ekipagen på platsen. cK har lovat att vi ska köpa en husvagn.

Jag & Bluppen vill ha en sån...

Bluppen blev hur glad som helst när pappi sa att han skulle köpa en sån till oss :)

Vill tacka Anna och Ricky för en trevlig middag i måndags och en fantastisk boff i lördags...

Ett helt kindergarten på besök

Fam Hellman/Lövgren var ju som bekant här på besök härom dagen... Den stilla lunken jag & far har antagit här ute på landet byttes omgående ut mot ett lätt kaos... Trots att alla Hellmans kids är fantastiskt söta och otroligt väluppfostrade, påminde de mig om att jag i alla fall aldrig skall bli dagmamma :)

Hellman, Hilma, Bluppen & Bella

Alvin, Bella, Wiggo

Både barn och vuxna tyckte cupcaksen var såå goda... Det enda som inte ver helt ok med fikat var saften som jag hade slitit med... Hemkokt rabarbersaft... Alvin gillade inte smaken :)

Hilma, Jocke, cK

Tusen tack familjen för ett trevligt besök och en liten smygtitt in i vår framtid :)

Mumma...

Snart är familjen Hellman på ingång... Då ska det bjussas på cupcakes

Min tappre soldat

Elliot var och fick sprutor härom dagen... Gjorde ont i hela bröstet av att veta att min lilleman skulle få ont... Har aldrig hört killen skrika så högt förut... I tio sekunder.... Mammi grät längre inombords... Kramade Bluppen och la ner honom för nästa spruta... Han tjöt i högan sky i fem.... Denna spruta skulle dessutom göra ondare... Ville så himla gärna köpa honom en lollipop för att han va duktig.. Men han äter ju inte det..

Min lille krigare och hans pappi rastar lite.. Deras favvosyssla :)

Ostoholister är vi allihopa, allihopa, allihopa.... ja me....

Sommarens sedvanliga ostkväll... I år har jag längtat extra mycket, då jag knappt ätit ost sen jag blev med Bluppen... Riktig ost det vill säga... Kvällen går ut på att var och en av oss tar med två ostar och eget dricka samt att värdinnan står för kex och frukt. Av detta görs en rejäl buffé där vi äter tills det tar slut. Tillställningen hölls detta år i Svenstorp, vilken var en perfekt plats för denna eminenta tillställning... När regnet kom på balkongen flyttade vi bara ner till orangeriet och fortsatte knapra... Helt otroligt att med kort varsel få ihop den trogna skara ostoholister som för tredje året i rad en sommarkväll frossar helt ohejdat.  I år hade vi till och med två blåbär med oss...

Med på tillställningen var...

Maria (värdinnan), Sara (som första året hade med sig brie och creme bonjour, men som nu har lärt sig att gå på de tyngre grejerna), Magda....

Carina (ett av blåbären),

Anna (det andra blåbäret), Jennie... åsså var det jag..

Jennies protokoll var som vanligt med och ostarna betygsattes på en skala mellan 1 och 5. Kul i år var att det var flera nya, spännande smaker... alla kanske inte så goda, men kul att pröva. Årets vinnarost stod Sara för och det var en  ost i lager av både mascarpone och gorgonzola... Jättegod. Egentligen kom den delad etta med min Blue Alp, men då den vann första året fick M/G kamma hem bucklan... Grattis Sara som nosade upp delikatessen..

Vill allra ödmjukast tacka för kvällen och bara säga att jag redan längtar till nästa år... Då SKA Montagnolon och Saint aguren va på plats igen... Skämmes att de fattades i år...

Ses nästa år girls...

Minisemester för det lilla hushållet

Lite hastigt & lustigt bestämde vi oss i det lilla hushållet för att åka på en liten semester... Vi har iofs bokat Polenresa för några dagar, men då mammi är så himla förtjust i det egna landet blev det en tripp till Sveriges pärla Bästkusten också... Familjerna Fröjd/Jansson och Paulsson/Andersson hakade på till den enda campingstuga som fanns ledig i hela bohuslän.... Efter ett stopp på vägen för att kidsen skulle få sträcka på ryggarna och en felkörning så anlände vi till Ramsviks camping och stugby och med oss gjorde även det fina vädret entré... Då vi väl kommit på plats i stugan efter en lång vandring i svår terräng, bänkade vi oss på den lilla altanen och första biran knäcktes... För somliga... Mammi skruvade som vanligt upp korken till vattenflaskan från Ramlösa brunn... Friskt...

Storjägarns muskulösa kroppsmassa tar upp de större delarna av altanen... Linda syns lite mellan bicepsen...

Lite senare gick vi ner till restaurangen på campingen där det var grillbuffé... Mumma.. Grillade korvar, kyckling, ribs, potatissallader, sallad  & såser i stora lass... Åt som vanligt lite extra, för att stå mig ordentligt...

cK & Christer

Lite pics från den fina vyn vid restaurangen

Satt kvar en stund efter den goda middagen och lyssnade på skönsång från en trubadur

Två sköna semesterfirare

Byfånen

Bluppen kan aldrig vila tryggare... Ryggen mot ett sexigt 6-pack och huvudet vilande mot böljande biceps

Gick tillbaka till stugan för några parti gurka och vid 24-snåret tackade damerna i sällskapet för sig och drog sig tillbaka med kidsen medan herrana fortsatte festa loss med ynglingar från campingen...

Upp i ottan och åter till restaurangen för att avnjuta frukost-boff... Här ska ingen slita ihjäl sig när det är semester...

På väg till frullen. Ida, Linda, Anreas, Christer, cK, Barret & Bluppen... Tyvärr det enda kortet från resan på världens sötaste Barr.. Fattar inte... Får kompensera det vid ett annat tillfälle...

Efter frullen drog vi iväg till smögen och bryggan för att inmundiga årets skaldjursbaguette

Tyvärr så har ju allting en ände, men baguetten den har två... Chipsen är uppätna och flaken är slut... Vistelsen på framsidan var över för den här gången... Inget annat återstod än att ta cK´s båt hem till Väschöttaslätta igen...

So long, farewell, auf wiedersehen, good night... See you next year smögen...

En liten råtta på besök :)

Igår fick vi finbesök från Fjollträsk... Lillråttan aka Carina ska va hemma i ett par veckor & tog då en tur ut på landet för att se Elliot och huset... Har inte sett tösabeta på ett tag nu, så det var extra kul att ses... Elliot fick jättefina kläder både av Lill, Marianne och Inge... Tack ska ni ha... Fattar inte varför han ska få så mycket egentligen... Han verkar knappt bry sig... Mammi vill ha!! :)

Käkade lite thaisoppa till lunch och gick sen ut och skördade lite jordgubbar och hallon till fika

En som var glad för fina kläder

Tack för besöket... Ses på lördag igen då det är reunion för "De tre vännerna & Jennie" :)

Från jord till bord

Hallon från det egna landet

Resulterade i hallonkaka som var halvgod

Och som avnjöts i heltrevligt sällskap på onsdagsskvällen

Egenhändigt plockade rabarber

Blev helgod rabarberkaka

Som avnjöts i halvtrevligt sällskap under torsdagskvällen

Skojja bara min allra käraste syster & svåger...

Lägger ut receptet på rabarberkakan senare.. För den bör smakas :)

Man lär så länge man lever

Det här har jag kunnat sen jag föddes

Men det här lärde jag mig för ett par veckor sedan

Räkor igen

Blev en frossa i måndags igen... Tycker ju det är ruskigt gott med räkor... Skulle dock föredra färska & inte halvfrusna lite vattniga.. Men de är helt ok i alla fall... Di andre tösera stannade kvar en stund på måndagsklubben... Jag vill också... Fast inte måndagsklubben & absolut inte nykter... Vill nog mest egentligen bara bli lite full... Känna känslan... Får väl dock nöja mig ett tag till med att gå och räkfrossa på måndagar och titta på när vakterna sätter upp kravallstaketen och när alla partyglada festprissar anländer till stadens hotell för en blöt kväll.. För vad är väl en bal på hotellet... Fylla, ungdomar,  dyrt inträde, trängsel, dyra drinkar med för mycket is, spyor, kö till toa, kaxiga brudar som sminkar sig framför taolettspeglarna,  bakfylla... Äh.. Tror egentligen jag trivs rätt bra med barnskrik, småspyor, bajsblöjor och stooora leendet över hela ansiktet som har börjat komma... :)

Bjuder i alla fall på lite pics från kvällen. Tyvärr nån konstig inställning på kameran.

Me

Sofia och Lina

Anneli, Sandra & Sofia

Utan konstig inställning

Söt

Pappa har gjort mig fin i håret

Min bebbe :)

Än slank han hit & än slank han dit & än slank han ner från sängen

Sommarfest på vallen... Och jag, som är med i festkommittén, har sagt att jag kan grilla de 130 grillskivorna mot att jag får åka hem direkt efteråt. Inga problem... Ingen av de andra som ville grilla direkt.  Tvingar med cK, då jag tror det skulle bli lite svettigt annars... Vid halv sju tändes grillen och kl sju lades de första grillskivorna på. Då hade det kommit två personer... Vi tog det lite försiktigt men la på några hela tiden... Kvart i åtta small det.. Då hade alla kommit & alla skulle äta... Blev änna svettigt ett tag, både av stress och av värmen från grillen...

Grillmästarna innan hetsen började

cK´s egenkonstruerade grillvante

Efter att grillmaten var bortplockade styrde jag kosan mot Götene där mamma hade Elliot. cK stannade kvar på festen och jag skulle hämta honom sen. Han skulle dock ta det lite lugnt, då radion skulle ringa till honom med en intervju angående att Elliot blivit veckans baby i "Vaken" (titta gärna på bilden och lyssna på intervjun :) ). När jag pratade med cK strax efter elva hade han precis pratat klart med radion och var relativt nykter... cK gjorde då som de flesta 31-åringar hade gjort... Började "dricka ikapp"... Hämtade honom 02.20 och då var INTE längre relativt nykter...

Kom hem till mamma där vi skulle sova eftersom jag skulle städa på vallen dagen efter och cK var så himla trött så han fick häva sig på gräset utanför bilen... Efter hot om att han skulle hamna på bloggen reste han sig dock därifrån ganska snabbt...

Upp till mamma och in i hennes säng, där vi skulle sova. Medan jag penslade nötterna la sig cK med kläder och allt innerst i sängen PÅ täcket... Fick honom att rulla ut till ytterkanten så jag kunde få loss täcket.. Sa att han skulle rulla in och lägga sig innerst igen... "Det vill jag inte" sa cK. La mig innerst själv och knoppade in ganska omgående...

Har ingen om vad klockan var eller varför jag vaknade.. Men mitt i natten vaknade jag i alla fall lagom till att se cK rulla över kanten på sängen och dundra ner i golvet... Oj då.. Inte bra.. Sa till honom att komma upp igen, utan att få svar... Äh, skit i han, han gick la & hyrde sig en synthersiser eller nåt, tänkte jag och var väl inte helt onöjd med större plats i mammas 1.20-säng...

Sjön, festfix, grill & biceps

Hann med mycket under fredagsdygnet. Först gjorde vi en repris av gårdagen och var ute på sjön. Connys syrra och Sofia var även med idag. Vid tresnåret fick vi dock packa ihop oss då jag skulle vara på vallen vid halv fem för att förbereda inför sommarfesten imorron. Mycket var redan gjort när jag kom fram, men jag var nog ändå där ett par timmar. Rattade sen Corsan mot staden igen och mellanlandade på Willys för lite snacks till imorron och Örslösa för en varm tröja och for sen vidare till Andreas & Linda för lite grill.... När jag kom fram höll grabbarna som bäst på att basta, vilket vi girls också gjorde, fast utan bastu... Så varm & go kväll... Efter att bara käkat pastasallad på sjön under dagen satt det utomordentligt förnämligt med krubb kan jag säga... Lax, potatissallad och vanlig grönsallad från det egna landet... Ska jag också så nästa år..

Christer, Andreas, Conny & Elliot

Värdinnan

När regnet hängde i luften tog vi och flyttade in på altan

Där blev det dock tight med plats, då Storjägarns biceps var så vidunderliga att de tog upp det mesta av altanutrymmet...

Så "Don´t mess with me", för då hämtar jag storjägarn :)

Tusen tack Andreas & Linda för en trevlig kväll... På återseende...

Nostalgi

Sunny day

I onsdags kväll sjösatte cK båten och i torsdags morse packade mammi kylväskan till lilla familjen och drog ut på sjön.. Så jäkla gött väder som man ska passa på att utnyttja innan det försvinner. Kan ju va det enda vi får i sommar :( Att Elliot skulle drunkna i sjön var ingen risk, men att han skulle göra det i sin nya flytväst var desto mer troligt...

Stor flytväst, liten Blupp

Trivs gott vid sjön

cK fikar

Elliot lirar med en leksak i strandtältet

När både jag & cK var röda som kräftor tyckte vi det räckte med sjöliv för dagen och drog oss hemåt igen

cK rattar skutan

Väl hemma kände vi av att sjön suger & fick grilla lite god korv

Vad har ni gjort i värmen??

Skepp o hoj seglarvänner :)

Finbesök

I måndags kom det finbesök till Örslösa.  El Fiso från Götet och Fröken Präktig från Karlstad  anlände till landsbygden vid tolvsnåret. Om jag inte har helt fel så sågs vi senast i Götet hos El Fiso när jag precis hade blivit på tjocken... Så det är ett tag sen. Jättekul var det att se dem i alla fall.. Fröken präktig var såklart på nöjesresa men besöket misstänks även vara i studiesyfte då hon väntar bebbe i september...

Fröken Präktig tränar :)

Tanterna hade med så himla fina presenter till Elliot... Internationella sådana minsann... Både från France och Suomi.

Den från Suomi behöver nog inte presenteras närmare. Den blå bodyn, pyjamasen och haklappen är från France och den fina boken från Sverige

Eftersom måndagen var stekhet satte vi framåt eftermiddagen av mot skogshyddan för ett dopp i plurret... Insåg att det var ett kanonställe att åka och bada på om man har kids. Gräs, sand, långgrunt, fina toaletter, skötrum och fik... Kan inte bli bättre... Gött att sitta lite i solen... För Anna och Lisen. Själv fick jag mata lilleman under hela vistelsen där... I skuggan såklart.. Men jag ska inte klaga över det... Har inte skaffat barn för att jag INTE ville ha förändring på livet... Men vissa saker vill jag ska va som förut.. Fast jag får väl ligga på playan & bara tänka på mig själv om 15 år istället ;)

Kvällen bjöd på räkfrossa på stadens hotell... Mammi fick egentid med tjejerna.. Very najs...

Anna har frossat i rekor

Jag & El Fiso på torgbron... Den ena frodas & den andra så smal så hon ser sjuk ut (som dennas mormor brukar säga :))...

Åkte förbi Hjertbergs på vägen hem och köpte lite snarre fast alla var så mätta så det hängde räkor ur öronen. Satt sen på altan och snicksnackade kvällen lång... Tills Lisen, som varken är gravid eller har smått, sa att det var dags att kasta in handduken för dagen...

Tisdagen tillbringades på Kinnekulle med picknick och lite guidning... Fikade på utsikten där det verkligen var stekhett denna dag...

El Fiso & Elliot vid utsikten

Anna & Elliot

Töseras två dagar här på slätta gick tyvärr alldeles för fort... Lika snabbt som de kom, lika snabbt försvann de. Anna i sin nya lyx-Astra och El Fiso i sin buss med TD :)

Tack för ett par kanondagar girls... Längtar redan till nästa gång vi ses. Blir väl i Karlstad när nästa bebbe är född...

Fullt hus

I söndags var Istrumsfamiljen och badade i Svalnäs. Jag, cK och Elliot mötte upp och var med dem där ett par timmar... Riktigt gött, men ett halvbra badställe med barnvagn.. Senare på eftermiddagen kunde inget passa bättre än en liten grillmiddag på vår altan, där även Lisa, Martin, Stina och Karl-Magnus anslöt. Grillade supergoda biffar och korv. Till det hade vi en fransk potätesallad, ananassalsa, ett par såser & lite annat bös... Till efterrätt käkade vi marängsviss som Alma först inte ville ha då hon inte var riktigt sugen på något varmt... Öööö??? När hon fattat att det inte var så åt hon med god aptit... Hon ville dock inte ha choklad vilket var svårt att peta bort då det var chokladsås överallt... När hon senare bad att få chokladsåsen skickad till sig påpekade jag att hon ju nyss inte ville ha choklad... Men det var visst bara på marängen den inte fick va... ÖÖÖööö??? Elliot... Lär EJ av dina kusiner :)

Alma & Stina väntar på maten....

Steffo, Elliot & Martin

Stina, Maloo, Steffo, Martin, Lisa

Maloo & cK

Tack för en trevlig fest Soffis & Maria

Ville med detta inlägg mest bara tacka Sofia och Maria för en jättetrevlig fest i lördags. God mat och kul lekar... Blev dock lite sur att jag inte vann tipspromenaden... Får väl umgås mer eller nåt, verkar ju inte känna dig så bra... Eller också lyssnar jag inte när du berättar något :)

Lite pics från festen

Värdinnorna

Stor koncentration vid låttävlingen

Gissa temat på festen

Lizzy sjunger med i låratna till Singing Bee-tävlingen :)

Från en dag till en annan

Jag & cK plockade ju av de få röda gubbar som fanns i landet i lördags... De som är i inlägget innan... I söndags frågade kidsen som var här om de fick ta.. Jag sa att det inte fanns några, då vi hade tagit alla... De hittade i alla fall varsin... I tisdags kunde jag & cK hämta en hel portion var i landet... Nu finns det massor & fler är på väg... Kom hit med glass någon & hjälp oss att äta... De får INTE förgås :) ALMA!!!!