Fortsatt matprat

Nu kommer tredje inlägget i rad om mat.. Men det beror helt enkelt på att mitt liv knappt kretsar runt något annat... :) Det är ju dessutom juletider vilket medför en massa stök i köket... :) Idag har det trillats juleköttbullar



Och bakats julgodisets rolls royce, strykande åtgång...



För dig som aldrig smakat.. Här får du receptet.. Världens lättaste, snabbaste och godaste julgodis.

Detta behöver du:

4 dl socker
2 dl vispgrädde
100g smör
200g mörk blockchoklad (jag har testat många varianter och kommit fram till att ica´s är den bästa)
ev hasselnötter eller mandel

Gör så här:
Blanda socker, grädde, smör i en kastrull. Koka upp och låt koka fem minuter. Ta kastrullen från värmen och lägg i chokladen i små bitar. Låt chokladen smälta och blanda därefter. Rör så lite som möjligt. Blanda ev i nötter. Häll upp i en liten långpanna. Låt stelna. Njut massor...

När jag ändå bara snackar en massa mat skulle jag vilja passa på att rekommendera en kryddblandning jag testade idag. En kryddblandning med persilija, mynta och citron som skulle blandas med bulgur för en piffigare smak. Jag hade couscous & det var säkert lika bra det. Jättegott var det i alla fall. 



Lovar att nästa inlägg ska handla om något annat än krubb.. Eller jag menar att jag lovar att försöka att se till att det kanske blir så... Vi får se.. :)

Kommentarer
Postat av: Maloo

Matinlägg är fine with me. I like mat.

2008-12-18 @ 14:56:58
URL: http://malooskrypin.blogg.se/
Postat av: Linda C

Man bugar och tackar för tipset om strykande åtgång... Skall försöka mig på dessa i eftermiddag.

2008-12-19 @ 09:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0