25%-iga föräldrar

Var på första föräldrakursen idag jag & cK. Det var vi och fem andra par i varierade åldrar. Lite stelt och knackigt sådär första gången, men det ska väl lossna hoppas jag. Är liksom så svårt att svara på frågor de slänger ut i grupp sådär. Jag tycker väl iofs att jag är ganska bra på det, då jag vet själv hur frustrerande det är att ställa en fråga till tolv människor och det enda man får tillbaka som svar är 24 gloende ögon... cK var den som bestämde namnet på vår lilla grupp. De gick tydligen i alfabetisk ordning och vid vår grupp var de framme bid bokstaven ö. När ingen hade kommit på något bra namn under de timmar vi var där sa barnmorskan som ledde kursen att vi kunde fundera till nästa gång... cK lade då fram förslaget önskvärda (med syftning på kottarna som ska komma), vilket alla anammade snabbt som ögat och tyckte var ett jättebra namn.  Antagligen för att alla ville få det ur världen bara :)

Vi fick para ihop oss med annan blivande mamma respektive pappa och bekanta oss med varandra såpass att vi sen kunde presentera den andre för resten av gruppen. Har funderat lite på det där... Känns lite överflödigt med namn när man blir förälder ju... Skulle nästan kunnat presentera varandra som mamma och pappa bara... För det är väl det man kommer heta de närmsat åren... Eller resten av livet. "Fråga pappa", "gå till mamma", "ge pappa en öl", "Öppna mammas chipspåse och häll upp i en skål, så kanske du får smaka". Ska det va så? Blir det så automatiskt att jag kommer kalla cK "pappa"? Vet inte om jag vill det faktiskt... Jag vill ju bara va Jessie ibland också... Fast det kanske ändrar sig när jag gått resterande tre kurser och blivit 100%-ig mamma :)

Fick en hel del information om bilbarnstol, avslappning,  "signekursen" och annat matnyttigt. Sist men inte minst fick vi se en film som bland annat handlade om pappans roll i familjen, med barnet... Är väl tyvärr så att stackars pappan kan bli något utanför, då det faktiskt är tjejerna som bär barnet, ammar och i de allra flesta fall är hemma med kidsen, i alla fall den längre tiden. Jag är dock ganska säker på att det inte kommer bli något sånt utanförskap i vår relation, för jag har då aldrig varit med om någon som ska lägga sig i allting som min cK. Ska iväg på på lördag och handla ett litet startkit till bebben... Får se om vi fortfarande är de goaste vänner efter den trippen.  Fast det är klart... Om han inte la sig i och tyckte och hade åsikter om sånt jag anser vara tjejgrejer, så hade han ju inte varit den cK jag gillar allra, allra mest... Hela vida världens bästa cK...

Kommentarer
Postat av: mamma

Å jag som trodde det var ett helt annat ö-ord som var det bästa cK visste...

2009-04-01 @ 19:54:57
Postat av: Lisbet

Tack för tipset, har haft en underbar fredag med fotmassage och allt annat underbart hos Susanne. Har tillbringat resten av fredagen och lördagen i Ullared så just nu känns det som att jag skulle behöva gå dit igen.

2009-04-05 @ 12:18:01
Postat av: Linda

Hej!

Ville bara gratulera till husköpet. Det blev allt på rätt sida av Lidköping som ni slår er till ro ;)

Go´natt!

2009-04-05 @ 22:44:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0