Jessie på landet....

Regninga dagar gör jag det jag gillar mest.... Bakar såklart.... Vill dela med mig lite av ett par recept ni måste testa.....

I skolan har eleverna bakat Lejlas blåbärsmuffins med crumble, men jag själv har aldrig testat att göra dem.... Var ju såklart tvungen att testa nu när jag har tid... Jag bakade med rabarber, men man kan såklart ta vilken frukt man vill....


Rabarbermuffins med crumble   12 st

100g smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ägg
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Crumble

75g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker

  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal
  3. vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt
  4. rör ner den ljumma vätskan i ägget
  5. blanda de torra ingredienserna i en separat bunge och rör sedan försiktigt ner dem i äggsmeten
  6. Placera ut 12 muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem med smeten varvat med rabarber
  7. Blanda ihop ingredienserna till crublen till en grynig massa
  8. Strö lite crumble på varje muffins
  9. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter

Fick härom dagen Lejlas senaste bok "One more slice" av min älskade cK.... Fastnade direkt för hennes Semifreddo, som såg fantastiskt god ut.... Men det var inget i jämförelse med hur god den verkligen var.... Mmmmmm.....







Jag gjorde två varianter.... Tror nog att sällskapet som fick smaka föredrog chokladen... Jag gillade såklart båda... :)

Chokladsemifreddo

4 ägg
1 dl socker
1 vaniljstång
2 dl vispgrädde
2 dl grekisk youhurt
200 g mörk choklad (fast jag tog 100g mörk och 100g apelsinchoklad)
2 msk Kaluha (jag tog Baileys)

  1. Separera äggulor från vitorna. Se till att det ite kommer någon gula i vitan
  2. vispa gulorna med hälften av sockret och fröna från vaniljstången poröst i en bunke
  3. Smält chokladen över vattenbad och rör i chokladen och likören i äggsmeten
  4. Vispa grädden fluffig och blanda i yoghurten. Vänd ner i äggsmeten
  5. Vispa äggvitorna med resten av sockret till ett hårt skum, vänd ner i övriga smeten
  6. Häll glassmeten i en form och ställ i frysen 3-4 timmar.... Glassen skall vara halvfryst vid servering....
Rabarbersemifreddo


Rabarberkompott
1 liter färska rabarber
4 dl socker (jag tog 2)
½ dl vatten

Semifreddo
4 ägg
1 dl socker
1 vaniljstång
2 dl vispgrädde
3 dl grekisk youhurt

  1. Skär rabarbern i 3 cm stora bitar
  2. koka rabarber, socker och vatten till en kompott ca 30 minuter. Rabarbern ska koka sönder helt
  3. Låt kompotten svalna ordentligt
  4. Separera äggulor från vitorna. Se till att det ite kommer någon gula i vitan
  5. vispa gulorna med hälften av sockret och fröna från vaniljstången poröst i en bunke
  6. Vispa grädden fluffig och blanda i yoghurten. Vänd ner i äggsmeten
  7. Vispa äggvitorna med resten av sockret till ett hårt skum, vänd ner i övriga smeten
  8. Vänd ner rabarberkompotten
  9. Häll glassen i en skål eller form och ställ in i frysen ca 3-4 timmar. Glassen ska serveras halvfrusen





Kommentarer
Postat av: Hellman

Ser fantastiskt gott ut :)

2010-08-03 @ 10:33:45
Postat av: Anna skrin

Det såg himla gott ut det du! Jag bakar småkakor jag, jag har fått dille på det. Men jag blir vansinnig varje gång för det skiter sej alltid. KRAM

2010-08-09 @ 23:43:02
Postat av: Jessie

NAnna: NÄr jag bakar drömmkar har jag alltid Britts drömmar i min inre syn.... Men mina blir alltid mkt plattare än vad jag minns hennes..... Fattar inte!!

2010-08-10 @ 09:49:26
Postat av: Mervi

Mums!

Underbart lockande :)

Kram från Mervi

2011-05-27 @ 20:14:26
URL: http://merviksmeder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0