Mintchokladkola

Här kommer receptet på de kolor jag bakade i föregående inlägg... På mosters begäran...

Kolorna är mintchoklad, men om mina hade dålig mintsmak beror det på att jag glömde den... & de var goda även utan :)

Receptet kommer från familjen Hedberg i Stenhammar och traditionen säger att det är mor i huset som skall koka kolan och styvfar (går även bra med en riktig pappa tror jag) och barn skall slå in dem i gladpack i små, små bitar...

Mintchokladkola

4 dl socker

1 dl brun farin
1 dl kakao
1 dl ljus sirap
2 dl grädde
50g smör
Några droppar pepparmyntsolja

Blanda allt utom pepparmyntsoljan i en tjockbottnad kastrull. Koka ca 30 minuter eller tills den klarar kulprovet. Droppa i oljan. Häll upp på bakplåtspapper och ställ att svalan i kyl.

 


Kommentarer
Postat av: Lisbet

Men Jessica vad gör pappan i ditt hus? På din bild är det ju inget papper eller gladpack på, går det att äta dom utan papper på?

2010-01-04 @ 11:02:51
Postat av: Anonym

Måste prova =)...

2010-01-04 @ 11:52:24
Postat av: Linda

oj, glömde skriva att det vara bara lilla jag...som måste prova...

2010-01-04 @ 11:53:36
URL: http://www.trasdockansdagbok.blogspot.com
Postat av: Anonym

Lisbet, du kan fråga varenda pappa i hela universum (även de som ej hunnit bli pappor) hur de helst äter kola...med eller utan papper på? ;-)

2010-01-04 @ 17:54:53
Postat av: Helena

Lisbet :hahahah nu var du fyndig ;) Jesse.... tvinga inte barnen, jag har ännu mardrömmar om kolorna sedan barn... eller rättaresagt inslagningen av dem....

2010-01-04 @ 18:26:17
Postat av: Marianne

Det är inte sant, det har inte varit tvång, men Carina tycker vi ska ha små röda snören på varje gladpack-inslagning också, men då har Inge vägrat.

2010-01-04 @ 19:18:01
Postat av: Jessie

Ja vet... Vi fuskade med gladpacken... Men jag var faktiskt tvungen att slå in de jag la fram när vi firade lite jul på annandagen här... Annars skulle fastnat i varann... Så lite gjorde jag rätt :)

2010-01-04 @ 19:34:54
Postat av: camilla Ander

Tack för receptet!

JA, de smakade gott utan pepparmyntsoljan.

Väldigt BRA med arbetsfördelningen som verkar ingå i receptet!återstå att se hur jag lyckas med det?

Hoppas att det är bra med ER på Lindåsen!

2010-01-05 @ 15:26:35
Postat av: Anonym

Tack för receptet!

JA, de smakade gott utan pepparmyntsoljan.

Väldigt BRA med arbetsfördelningen som verkar ingå i receptet!återstå att se hur jag lyckas med det?

Hoppas att det är bra med ER på Lindåsen!

2010-01-05 @ 15:39:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0